wtorek, 28 września 2010

Mad men – czyli Ameryka przed rewolucją

Trafiłem ostatnio na emitowany od 2007 roku przez kanał AMC serial Mad Men.
Akcja rozgrywa się w nowojorskim światku agencji reklamowych początku lat 60. I to właśnie obraz tych czasów a nie skądinąd wciągająca fabuła przykuło moją uwagę na zdecydowanie zbyt wiele wieczorów.
Dotychczas lata 60. kojarzyły mi się głównie z dziećmi kwiatami, rewolucją seksualną, etc.

Natomiast Ameryka pokazana w serialu jest inna - znacznie bardziej konserwatywna niż myślałem. Seks pozostaje tematem tabu (mimo, iż małżeńskie zdrady są aż nadto eksponowane), Afroamerykanie występują w charakterze windziarzy, pokojówek (jeden z bohaterów zapytany o zdjęcie kobiety, które było na jego biurku: - To twoja gosposia? - Nie, moja dziewczyna.)

Szczególnie uderza wszechobecność palenia - papierosy są ulubionym atrybutem bohaterów serialu. Pozostaje to w jaskrawej sprzeczności z panującymi obecnie trendami w produkcjach TV.

Pewnie taką właśnie Amerykę zobaczylibyśmy w filmach z tamtych lat, gdyby nie ograniczenia Kodeksu Haysa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz